Nyheter

Vår redovisningsbyrå meddelar att många glömmer att skriva fakturanummer eller fastighetsbeteckning när man betalar medlemsavgiften. Vi ber er därför vara noga med detta vid betalning framöver. 

Man kan välja att betala kvartalsvis, eller per månad, men aviseringen kommer kvartalsvis.

Om man väljer att dela upp avgiften per månad, så ska den delas upp i tre betalningar och betalas i förskott, och för varje månad vänligen skriv fakturanummer och/eller fastighetsbeteckning.

På förhand tack för er hjälp!

Hälsningar
Styrelsen

Vi har de senaste dagarna fått ett riktigt vinterväder, och ni kan lita på att vi i styrelsen är lika medvetna som er övriga om hur det ser ut i vårt område. Vi har sedan länge tecknat avtal med 
samma företag som snöröjde i området förra vintern. Vi är i dagsläget missnöjda med hur företaget skött snöröjningen hos oss de senaste dagarna och ni ska veta att vi gör allt vi kan för att bl a  få alla vägar i område plogade. Vi är samtidigt ödmjukt medvetna om att den mängd snö som fallit under en så kort tid kräver snöröjning på fler ställen än hos oss. 

Styrelsen gm Anne

Jag har nu pratat med Kalejdo (Allente) angående TV tjänsten som inte är aktiverad.
Dom var beroende av den lista vi upprättade när vi kopplade alla digitalboxar till hushållen vid utlämningen.
Eftersom dom sista boxarna lämnades ut i torsdags gjorde jag klart listan och skickade den sent till Kalejdo i helgen, dom har därför inte hunnit aktivera alla boxar ännu.
Jag tar på mig det och beklagar att ni blev utan TV igår och idag.
Dom kommer att aktivera alla boxar löpande under dagen och senast imorgon beräknas alla vara aktiverade.


Vad gäller installationen så är det följande som gäller, vilket vi även informerade om vid utlämningen:

Idag sitter det en vit box (fiberkonverter) i samtliga hushåll som Ownit installerade 2015. I den har dom flesta hushåll kopplat in en digitalbox för TV'en.
Alltså, sammanlagt 2 enheter: 1 st Fiberkonverter och 1 st digitalbox.

När vi nu byter till Bahnhof får vi EN EXTRA enhet, dvs den vita routern som lämnades ut tillsammans med digitalboxen.
Den vita routern som vi får extra är för att man skall ha möjlighet att med kabel kunna dra och placera den mer centralt i hemmet för bättre täckning.
Det som byts ut är den vita boxen på väggen (fiberkonvertern) mot Bahnhofs fiberkonverter. Det blir en vit liten dosa samt en svart liten dosa, detta är Bahnhofs fiberkonverter. Den vita lilla dosan är endast en skarvning av fibertråden.
Alltså, sammanlagt 3 enheter: 1 st Fiberkonverter, 1 st router, 1 st digitalbox.

Svagströmsbolaget kommer ENDAST att byta ut fiberkonvertern. Dom har inte tid att hjälpa till med inkoppling av router och digitalbox. Dom kan säkert tipsa om hur man gör, men kommer inte ha tid att koppla in det åt er.
Ni behöver koppla in digitalboxen och routern själva och kan ta hjälp av Bahnhofs kundtjänst dit vi har priokod.
Från fiberkonverter skall en kabel in i WAN porten på den vita routern som ni fick vid utlämning. I LAN4 porten på routern skall man koppla in digitalboxen, precis som med Ownits digitalbox.
Hinner jag så skall jag försöka ta en bild på hur det skall se ut senare och lägga upp på hemsidan.

Svagströmsbolaget kommer inte att hjälpa er att dra kablar och lister, ta ut plugg, spackla, måla om vägg där ownits box har suttit eller andra jobb i fastigheten. Det ansvarar varje enskilt hushåll för själva om man vill göra det snyggt.
Dom går endast in och byter ut fiberkonverter och sätter igång internetförbindelsen in i fastigheten.

Information till er som har bytt till Bahnhof / Allente idag:

TV tjänsten har ännu inte aktivterats, den beräknas aktiveras imorgon under dagen.

Vi har kontinuerlig dialog med Allente/Kalejdo och återkommer med mer information så fort vi har en ny uppdatering.

 

Det är fortfarande ett flertal hushåll som ännu inte har hämtat ut ny router och digitalbox samt valt tid för installation av fiberkonverter.

 

Nu på torsdag 3/11 kl 18:00 – 18:30 är sista chansen för uthämtning av utrustning och välja tid för installation. Vi kommer att sitta i styrelserummet på Klarbärsgatan.

Har man inte möjlighet komma till styrelserummet själv så går det bra att skicka någon i ert ställe som hämtar ut utrustningen och anmäler en tid för installation.

Hämtar man inte ut sin utrustning och väljer tid kommer man att få beställa installation själv.
Kostnaden för det blir ca 2500 kr och det kommer ni att få bekosta själva.

 

Har ni frågor, maila